Vanliga frågor

Den vanligaste orsaken är att adressen helt enkelt saknar fiberanslutning. För att ansluta behöver du kontakta anvisad nätägare på din adress.
En annan vanlig orsak är att adressen har anslutits till fibernätet under de senaste 24 timmar. Det kan dröja upp till 24 timmar innan adressen finns tillgänglig för beställning, både på vår beställnings sida och hos tjänsteleverantörer.

För att byta till en annan leverantör måste du säga upp dina abonnemang hos den nuvarande leverantören. Idag finns tyvärr inget automatiskt sätt att byta mellan olika leverantörer.

Alla problem med tjänsten ska rapporteras till din tjänsteleverantör. Din leverantör ansvarar för att hjälpa dig felsöka och ge dig support och information om hur problemet ska lösas. Kontakta dem direkt för snabbast möjliga hjälp.
Om de bedömer att det kan vara ett problem inom Bosnets del av nätverket, kommer tjänsteleverantören att kontakta Bosnet för att lösa problemet.

Om du har ett aktivt abonnemang, ska du alltid anmäla till din leverantör. De kommer att göra ett felanmälan till oss. På så sätt är alla parter medvetna om problemet.

Om du saknar ett aktivt abonnemang och endast har fiber framdragen, ska du göra felanmälan till fibernätsägare på din adress.

Lämna alltid fullständiga kontaktuppgifter.

När du beställer en fiberanslutning går beställningen till de som ansvarar för fiberutbyggnaden i din kommun. Här finns kontaktuppgifter till dem. Försök att kontakta dem direkt.

När du beställer ett abonnemang går beställningen till den valda leverantören. Deras kontaktuppgifter finns här. Du kan kontakta dem direkt

Fiberanslutning

Ta kontakt med fibernätägare i ditt område. Deras kontaktuppgifter hittar du om du klickar på knappen nedan.

I samband med fiberinstallation installeras även en mediaomvandlare i ditt hem. Vi kallar det ONT. Denna box tar emot fiberoptisk signal och omvandlar det till en elektrisk signal som en dator eller router använder. Klicka på knappen för mer information.

Du ska anmäla felet till din internetleverantör alternativt fibernätsägare på din adress. Glöm inte att lämna dina kontaktuppgifter.

Fibernätsägaren installerar fiberanslutningen, varefter din utrustning eller utrustning från din internetleverantör kan anslutas.

Bredbandstjänst

För alla problem med din bredbandstjänst, vänligen kontakta din bredbandsleverantör direkt. Detta är det snabbaste sättet att identifiera och lösa problem.
Din bredbandsleverantör kommer att kunna avgöra var problemet ligger och de kommer att kontakta Bosnet om de behöver vårt stöd.

Kontakt tjänstelevernatörer

Om du vill prova några felsökningsmetoder, kolla vår felsökningsguide.

Felsökningsguiden

Om du inte är nöjd med din hastighet är det viktigt att du hör av dig till din bredbandsleverantör. Det kan finnas många olika anledningar till att din hastighet inte motsvarar dina förväntningar.

Trådlöst internet är praktiskt men kan ge långsammare surf än om du använder en kabel. Om möjligt koppla datorn direkt till ONT(mediaomvandlaren) och gör 1-3 mätningar. Mät mot olika mätservrar:
www.bredbandskollen.se
www.speedtest.net

Om du har flyttat till en ny adress kan det vara så att den tidigare boende inte har avslutat sin tjänst, vilket kan blockera din leverans. Hör av dig snarast till din leverantör. Det finns en bestämd process för att avblockera din port.

Bosnet har ett brett utbud av tjänsteleverantörer i sitt nätverk och jobbar kontinuerligt med att säkerställa brett och kvalitativ utbud.